Al een week voorbij! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Linda Groesen - WaarBenJij.nu Al een week voorbij! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Linda Groesen - WaarBenJij.nu

Al een week voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Linda

11 September 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hello!
Er is al weer een week om…wat gaat de tijd toch snel! Daarom maar weer een verhaaltje van wat ik allemaal zo’n beetje doe hier. We hebben al lekker veel gedaan dus daar komt het.
Waar waren we ook al weer gebleven.. ooh ja, zondag gingen we een auto huren omdat wij met zijn 5en naar dezelfde stage plaats moeten en een auto het makkelijkste/goedkoopste is om er te komen. We gingen kijken bij Rentacheapy waar ze veel auto’s te huur hebben. Ze wilde ons een goedkoop rammelbakje aansmeren maar toen we zeiden dat we elke dag met zijn 5en een half uur in de auto moeten zitten naar onze stage kwamen ze toch met een andere aan. Een Hyundai I10, en dit leek ons perfect! We moesten gelijk de huur en borg betalen dus dat was even veel maar delen door 5 is dit prima te doen!
Daar gingen we dan…op weg met ons nieuw gehuurde autootje. Maar….Ooh jeej ze rijden hier aan de andere kant van de weg wat dus betekend dat het stuur, de koppeling, de ruitenwisser en het knipperlicht aan de andere kant zit dan we gewend zijn. Dus dat was zeker even wennen! Na (1)elke keer onze ruitenwisser aan te zetten op een prachtig mooie dag in plaats van onze richtingaanwijzer, (2) na grijpen naar het raam rechts van je in plaats van de pook links van je, en(3) na een aantal bijnadoodervaringen lijkt het nu toch goed te gaan en wen je er snel aan.
Nu hadden we toch een auto dus dan maar gelijk wat rond rijden en op naar de kust! We gingen wat rijden en wilden een plaats op gaan zoeken wat V&A Waterfront heet. Dit is een redelijk toeristische plek met marktjes en winkels aan een haven. Maar we waren zomaar wat aan het rond rijden dus eindigden we in Green Point. Een mooie plek aan de kust waar we lekker rond hebben gelopen en door parkjes zijn gestruind en lekker hebben geluncht. Wat is het een mooi land!
Wat we hier ook tot nu toe hebben gedaan is bijna iedere avond uit eten geweest. We betalen hier met randen en 100 rand is ongeveer 6 euro waar je hier dus al best goed voor uit eten kan dus ja..waarom niet?
Natuurlijk zijn we hier niet alleen om leuke dingen te doen maar ook nog iets wat “school” heet? Dus maandag moesten we er aan geloven. We hadden om 12 uur een afspraak om onze Zuid-Afrikaanse en Nederlandse begeleiders te ontmoeten bij Life Esidimeni Intermediate Care (LEIC). Dit is een revalidatiekliniek waarin mensen vanuit het ziekenhuis nog even (maximaal 6 weken) op kunnen knappen en worden voorbereid op het naar huis gaan. We hebben een goed gesprek gehad en het is helemaal duidelijk wat ze in de kliniek doen en waar de organisatie voor staat. Maar helaas is hetgeen wat wij precies moeten gaan doen nog helemaal niet duidelijk. Dus deze week hebben we vooral kennis gemaakt met LEIC, de 4 verschillende Wards (wondzorg, palliatief, mannen en vrouwen revalidatie) de mensen die er werken en hoe ze werken. We hebben meegekeken met de verpleegsters en hebben rond gelopen om iedereen een beetje te leren kennen. Echter valt dit nog niet mee want het is best groot (220 bedden). We hebben maandag weer een afspraak met onze begeleider en dan hopen we dat we wat meer komen te weten over ons project.
Daarnaast hebben we deze week verder nog veel verschillende activiteiten ondernomen en er is hier zoooo veel te doen! Wij gaan ons hier zeker niet vervelen.
We zijn bij een wine tasting geweest in de stad, want Zuid-Afrika staat natuurlijk bekend om zijn vele lekkere wijntjes. We hebben een prachtig strand bezocht en ook een strand met pinguïns!
We kwamen er achter dat iedere maandag we onbeperkt pizza kunnen eten en kunnen drinken voor 6 euro! Er is een tentje onder de brug (waar we tegenaan wonen) waar we voor 2,5 euro een hele Afrikaanse maaltijd kunnen halen. Elke donderdag is er een evenement in een kroeg waar veel internationale studenten komen, ik heb al zoveel mensen ontmoet uit heel de wereld  en mijn Engels gaat telkens een beetje beter. En we hebben in het weekend natuurlijk even ondervonden hoe het nachtleven in Kaapstad is. En ik denk dat ik mag stellen dat dit erg bruisent is.
Kortom we hebben al veel gedaan en meegemaakt en ik kan wel door blijven gaan maar ik denk dat het voor nu wel even genoeg is. Geniet van de prachtige foto’s die ik toe zal voegen want WAUW wat is dit een prachtig land! Ik kijk elke dag weer mijn ogen uit.
ByeBye

• 12 September 2016 - 13:01

Mama:

Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Al veel indrukken op gedaan,nieuwe mensen ontmoet.
    Hopelijk gaat het met je project ook goed komen.
    Ben nu al weer benieuwd naar je volgende verhaal.
    xxxxx mama.

• 12 September 2016 - 22:09

Els Van Gils:

Heej Linda, leuk om je verhalen te lezen.
    Volgens mij heb je het prima naar je zin en al
    veel nieuwe mensen ontmoet, geweldig hoor.
    Fijn dat je we zo op de hoogte blijven van je avonturen.
    Groetjes en een dikke knuffel van ons. Liefs Taaante Els

• 13 September 2016 - 09:18

Patty:

Heee Linda
    Wat ziet het er gaaf uit zeg.. Super!!!
    Leuk om je zo weer te volgen en wat fijn dat het goed gaat
    en dat je het naar je zin hebt.
    Geniet ervan!!

XXX Patty

• 13 September 2016 - 18:50

Tante Resy:

Heey Linda,
    ziet er allemaal geweldig uit. De tijd die je daar gaat zijn, gaat omvliegen. Geniet dus van elke minuut.
    En hopelijk steek je er voor de toekomst nog heel veel van op voor je werk.
    Groetjes en we kijken uit naar het volgende verhaal.
    Oom Wim en Tante Resy

• 17 Oktober 2016 - 13:16

Aleida :

Hoi linda.

Hoe is het nog? Ondertussen al volop aan het werken een leuk project gekregen? Het is leuk om je hier en op Facebook te kunnen volgen... Wat is het daar mooi zeg... geniet er nog van!! Groetjes van ons allemaal!