Weer van alles meegemaakt - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu Weer van alles meegemaakt - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu

Weer van alles meegemaakt

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Mei 2010 | Ghana, Accra

Hallo!!

Ik heb weer wat dingen meegemaakt dus dat wil ik jullie heel graag vertellen.

Nog over koninginnendag, dat gingen Bo, Fenna en ik in Accra vieren. Dus wij gingen daar na schooltijd heen alleen we wisten niet precies waar het was.
Er is een NL stel die in Big Ada wonen en hier ontwikkelingswerk doen, en die hadden een kaartje voor ons gekocht dus dat kaartje met het adres erop was het enige wat we hadden.
We hadden een taxi gevraagd om ons daar heen te brengen en daarna naar een geusthouse in de buurt. Dat was nog niet zo makkelijk maar uiteindelijk hadden we iets gevonden en ’s avonds gingen we met een taxi naar het feest. Dat was ook nog even zoeken, maar we kwamen aan en het was helemaal oranje en het was zo raar want er waren allemaal Nederlanders dus we moesten uitkijken met wat we zeiden want iedereen verstond dat natuurlijk. Het was wel een leuk feestje en er was ook wijn, frikadellen, kroketten en rookworst!! Dat was voor ons natuurlijk goddelijk, dus we hebben ons die avond zeker goed vermaakt.

Verder die week zijn Jamila, Willemijn en Marilisa naar huis gegaan. We zaten al vanaf het begin bij hun in huis en we hadden het heel leuk met ze gehad dus het was egt jammer dat we afscheid moesten nemen.
Ook later hebben we van Jennifer afscheid moeten nemen, dat was een vrijwilliger op Maranatha waar we bijna elke dag mee werkte dus dat was ook heel jammer. Er zitten nu helemaal geen vrijwilligers meer op Maranatha dus is het heel rustig.
We hebben nog wel met Jennifer van meelzakken grote doeken gemaakt die we over het ´schoolplein´ hangen zodat de kinderen schaduw hebben. Nu hoeven ze niet meer in de volle zon te staan.
Ooh en we hebben ook nog met Jennifer de laatste zwemles de rivier over gezwommen, dat was wel een stukje. We gingen s´ochtends dan met de boot naar het andere eiland tegenover Maranatha en toen gingen we allemaal terug zwemmen naar Maranatha. Dit was wel erg leuk en iedereen had het gehaald dus dat was heel erg goed!
Daarna gingen de mannen nog laten zien wat ze deden als ze in een kanobootje omklappen, dat was heel mooi om te zien. Want ze hingen met zijn alle aan de boot en dan duwde ze de boot van rechts naar links zodat het water eruit schoof zegmaar. Ik kan het niet zo goed vertellen maar het was in ieder geval mooi om te zien.

Dit weekend hebben Fenna en ik toch weer wat meegemaakt. We gingen naar de watervallen in Wli dus gingen we vrijdag ochtend op weg naar Ho, we moesten een paar keer overstappen van trotro en vanuit Ho gingen we naar Wli. Maar het was al avond toen we in een overvolle trotro naar Wli gingen en het begon ook nog eens hard te regenen en onweren en we moesten over hobbel/ zand weggetjes door de bergen en toen zat er ook nog een hele vieze vent naast mij dus de heenweg was niet zo leuk, maar we zijn uiteindelijk toch heel bij het hotel aangekomen gelukkig.
Toen hadden we nog heel lekker gegeten en daarna zijn we vroeg naar bed gegaan want we waren best moe van die lange 8uur durende reis.
En s’ochtends gingen we lekker ontbijten en konden we de waterval al zien in de bergen. Het was egt zo’n mooie omgeving daar.
We gingen eerst naar de Wli waterval, dat was 45min. lopen. Met een gids gingen we door de bergen, wat egt super mooi was in de natuur. Toen we bij de waterval kwamen was dat nog mooier! Het is de hoogste waterval van Ghana en je kon er ook zwemmen. Dat wilde we ook wel gaan doen maar er waren wat toeristen en er was een hele bus vol Ghanese schoolkinderen dus besloten we maar terug te gaan en dan bij een andere waterval te gaan zwemmen.

We gingen terug naar het hotel en daar hadden we twee mountainbikes gehuurd om naar Liate Wote te gaan, naar de andere waterval. Met de tro tro zou het een half uur rijden zijn maar er kwamen geen trotros langs dus besloten we te gaan fietsen. Dus wij als sportievelingen bij 40 graden door de bergen heen fietsen, nou we hadden er wel twee uur over gedaan en we waren helemaal doodop maar uiteindelijk zijn we aangekomen bij Liate Wote. En het was egt een hele mooi tocht, door de bergen en over zandpaadjes.
Dus we gingen naar de zogeheten Tagbo Falls wat bij de Afagdo mountain ligt, die kon je ook beklimmen dat is de hoogste berg van Ghana.
Maar hier was ook weer een schoolbus waar we egt geen zin in hadden maar die gingen gelukkig eerst de berg beklimmen en wij gingen alleen gelijk naar de waterval. We moesten alleen wel zonder gids want het was druk en weekend dus hadden ze niet genoeg gidsen.
Dus wij weer op weg naar die waterval langs smalle paadjes en over rotsen klimmend alleen toen we aankwamen was dat zo mooi.
Deze waterval was nog mooier dan die andere, ook omdat dit niet zo toeristisch was. We waren de enige en hadden lekker gezwommen en wat gegeten en gedronken en toen gingen we weer terug. Gelukkig net op tijd want die schoolgroep kwam er net aan.

Toen we terug waren, ging het ineens heel hard stormen en regenen en we waren zo ie zo al te moe en te laat om terug te fietsen dus wilde we met de auto terug. Maar eer dat de regen was opgehouden was het al donker en er kwamen helemaal geen auto’s of trotro’s langs.
Dus wilde we het hotel bellen voor een auto maar het bereik was ook niet goed en uiteindelijk was het dan toch gelukt en zouden ze een auto sturen.
Toen moesten we nog heel lang wachten op die auto en we waren super moe en het was best koud dus we hadden het wel een beetje gehad en uiteindelijk na weer 3uur wachten kwam die trotro opdagen. We waren zo blij dat we terug konden dat we gelijk weer wat vrolijker waren. Maar toen zaten we in die trotro, weer opgepropt, savonds in de regen over een klein berg/zand weggetje. En hij reed keihard en voor ons reed een trotro die allemaal slipte en bijna omkieperde dus dat was ook weer een leuke reis terug. En toen we om 9 uur weer bij het hotel aankwamen moesten we 25cedi betalen voor dat stukje, maar we waren zo blij dat we gered waren dat we dat nog gaven ook!

Toen zijn we gaan eten en daarna kwamen we erachter dat we helemaal niet genoeg geld meer hadden om te betalen en met de trotro naar huis te komen. Dus toen hebben we de rekening betaald en hadden we nog vier cedi om naar Hohoe te gaan en daar te pinnen.
S’avonds konden we dus ook niets meer drinken en toen gingen we naar bed. Maar er zaten wat jongeren voor onze deur en toen hebben we daar nog even bij gezeten dus dat was wel gezellig.
De volgende ochtend gingen we om 9 uur naar Hohoe om daar te pinnen, alleen toen stonden we op het punt om weg te gaan en toen kwam ik erachter dat mijn camera weg was! Dus toen gingen we nog allemaal zoeken en bellen maar hij was nergens meer te vinden dus waarschijnlijk ben ik hem verloren of is hij uit mijn tas gejat.
Maar omdat we helemaal geen geld hadden moesten we zo ie zo naar Hohoe en daarna zijn we maar verder gegaan naar Accra en daarna naar huis. Dus we waren gisteren tegen de avond thuis en toen kwam Grace voor ons pannekoeken koken. Dat was wel heel lekker, lijkt veel op onze pannekoeken maar ze doen er net wat meer dingen in. En vandaag ben ik aangifte gaan doen voor mijn camera.

Dus dat was weer zon beetje wat ik de afgelopen tijd heb gedaan.
Ooh en toen we net naar het internetcafé wilden gaan konden we niet eens de deur uit omdat er allemaal een soort libelbeesten overal, en toen we op straat liepen zaten er overal bij het licht egt hele zwermen. Bijna net als in zon film zo veel grote vieze beesten zitten overal en nu ik op internet zit vliegen ze bekant om onze oren heen.

Maar ik laat snel wel weer wat van me horen, ik ga nu vluchten voor de beesten.
Groetjes!!

• 18 Mei 2010 - 10:17

Mama:

Wat weer een belevenissen allemaal.
    Niet zo leuk dat je je fototoestel weg is.
    En het wordt ook steeds stiller daar zonder al die andere meiden.
    Leuk dat we gisteren zo,n goede verbinding hadden met skype en wat had je een lol.
    Ik begrijp wel dat je niet naar huis wil komen jij hebt het daar gewoon super naar je zin.
    De tijd gaat voor jou daar veel te snel.
    Ben dus wel heel erg benieuwd, wij kunnen niet wachten om je weer te zien in dat mooie ghana waar jij het zo naar je zin hebt!!!!
    Heel veel kusjes en groetjes mama

• 18 Mei 2010 - 21:13

Nelly Rombouts:

Hé Linda

Ik heb net even je verslag gelezen en je foto's bekeken { moet je even de tijd voor nemen } wat een belevenissen ,zoiets maak je in Den Hout niet mee . Geniet nog maar even want zo te zien heb je het reuze naar je zin

Groetjes

• 19 Mei 2010 - 09:01

Mariekske!:

Hey Linnepin!

Het heeft weer lang geduurt voor een reactie van mij maar ben op mezelf gaan wonen dus heb het erg druk gehad :D

Maar Jij bent jezelf al goed aan het inburgeren daar, dat zal wat weer even wennen zijn als je weer terug hier ben.. hihi :D
    Ook echt super mooie foto's allemaal joh! Ik ben Jaloers! zo gaaf allemaal hoe het er daar uitziet enzo helemaal super!
    Je heb ook al een lekker kleurtje gekregen meissie! Je ziet er goed uit!
    Ik heb een kaartje op de post gedaan dus hoop dat je die ook snel binnen zal krijgen!
    Veel plezier nog en ik huo je in de gaten lief nichtje van me :D

Groetjes! Xx Mariekske! :D

• 19 Mei 2010 - 09:36

Oma:

oma weet niet wat ze moet vertellen maar wil toch graag een berichtje achterlaten voor jou.
    Het is allemaal goed in de achterstraat, wij zijn nog goed gezond en hopen dat je weer veilig thuiskomt.
    Wij hebben afgelopen zaterdag een heel mooi feest gehad voor ons 61 jarig huwelijk ,dat was echt een verassing want we wisten van niks , dus met de fam. en de buurt lekker gefeest in de grote schuur van tante els en ome leo.
    Dat vonden wij heel fijn.
    Groetjes en XXXXXvan Oma en natuurlijk ook van Opa.

• 21 Mei 2010 - 09:43

Jamila Romijn:

Heey Linda!

Hoe is het?? Weer veel meegemaakt, zo te lezen!!
    Je camera weg..dat is echt balen zeg!!
    Maar Grace heeft wel lekkere pannekoeken voor jullie gemaakt, daar had ik nog wel bij willen zijn..haha!!

Verder alles nog leuk een gezellig??
    Mis het wel hoor, de gezelligheid en het warme weer!

Heb trouwens een darminfectie, niet zo prettig! Haha..wat ik allemaal wel niet opgelopen heb daar..dus pas maar op!! Haha

Nou veel plezier daar nog en spreek je snel weer meid!

Kus Jamila

• 23 Mei 2010 - 08:28

Martijn En Patty:

Heee lief nichtje..
    Zo te lezen gaat het nog helemaal super daar!!
    Wel balen van je camera zeg..maar hee s*** happens zullen we maar zeggen...
    In Nederland word het weer gelukkig ook beter.. Lekker zonnetje.. Heeeerlijk!!
    Lekker een beetje in de tuin klussen.
    Hele takkebossen eruit gehaald, Martijn dan.. en ik hobbel er een beetje achter aan hihi.. BOB groeit goed en het bukske is al aardig rond..
    Hebben nu ook 2 pony's YEHAA!! Billy (een mini pipi Langkous paardje) en Winke (een zwarte shetlander) De 4 chicka's groeien ook goed..nog ff en we hebben verse eitjes.
    Nou Meis.. geniet er nog maar lekker van.. ondanks dat het nu allemaal wat stiller is zonder die meiden.. nog ff en je paps en mams staan op de stoep :) .
    Heel veel plezier en tot snel weer..

Knuffels van ons en de hele beestenbende XX

• 24 Mei 2010 - 07:29

Oom Wim En Tante Res:

Hoi Linda,
    we hebben net weer je reisverslagen gelezen. Op een of andere manier krijg ik geen berichtje als je weer een nieuw verhaal hebt geplaatst.
    Maar meid, wat maak jij daar toch allemaal mee!! Het is maar goed dat je wat engeltjes op je schouders hebt zitten, denk ik. Vieze beesten, gevaarlijke autorijders, eten van de straat, slecht weer, en dan nog krokodillen en olifanten van dichtbij. Ik denk dat jullie pa en ma af en toe wel denken, als dat maar goed gaat. Binnenkort komen ze he? Geniet er maar van zo met zijn allen. Nog heel veel plezier en we blijven je volgen.
    Groetjes,
    Oom Wim en Tante Resy

• 28 Mei 2010 - 18:45

Oom Mari Tante Bep:

Wat heb je weer veel meegemaakt. Leuke en minder leuke dingen maar ja dat hoort erbij.Nog bedankt voor je kaart.Geniet nog even van alle leuke dingen want het is weer zo voorbij. Veel plezier nog en tot horens.

• 30 Mei 2010 - 08:52

Chantal:

Hey Linda,

Wat geweldig om je verhalen te lezen. Wat doen jullie daar goed werk zeg, 'gewoon fantastisch".
    Je maakt heel wat mee daar en gelukkig geniet je ook van de mooie dingen daar. Geniet voor de volle 100%. Ervaring om nooit te vergeten. Linda, nog een hele fijne tijd, werkse en veel plezier.
    Ik zie weer uit naar je volgende verhalen.

Liefs Chantal (je nicht)