terug naar NL - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu terug naar NL - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu

terug naar NL

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

26 Juni 2010 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Vandaag is het zover, ik ga weer terug naar NL.
Na ruim vier maanden stage lopen in Ghana moet ik nu weer naar huis. Dit is een heel dubbel gevoel, want het is natuurlijk super leuk om iedereen weer te zien en thuis te komen maar na zo lange tijd bouw je toch iets op en dat moet ik nu achterlaten.
Maar toch denk ik dat ik nog wel terug zal komen in Ghana.

De afgelopen weken heb ik mijn medestudenten al uit moeten zwaaien, dat was heel raar. Omdat je al vanaf het begin met elkaar zit en veel meemaakt.
Ook zijn mijn ouders de laatste twee weken gekomen. Het is leuk om ze alles te laten zien. En het is leuk om hun reacties te zien op dingen die voor mij nu heel gewoon zijn.
Dat liet me ook weer even zien dat het niet allemaal vanzelfsprekend of normaal is. Ik de laatste twee weken vakantie echt genoten, en ook nog hard gewerkt.

Naast dat ik al mijn stageplaatsen ed. aan mijn ouders heb laten zien ben ik ook nog bezig geweest met de Maranatha school renoveren.

Door het slechte weer was het gebouw helemaal kapot gegaan en moest er dus worden gerenoveerd. Doordat ik geld op had gehaald kon ik spullen kopen zodat ze nu druk bezig zijn met een nieuw en steviger gebouw neer te zetten zodat de kinderen weer goed kunnen leren.
Ik ben met Winfred op pad geweest om bamboo, hout en cement te kopen en nu zijn ze druk bezig om de muren neer te zetten.
Wel is er nog net te weinig geld om alles nu in een keer te bouwen omdat er geen geld is om de werkmannen te betalen. Dus moet Winfred elke keer sparen en dan kan het weer een beetje verder gebouwd worden. Maar ik hoop dat uiteindelijk er een mooie nieuwe school komt te staan, ik heb er vertrouwen in!

Nou ga ik me maar klaar maken om vanavond te vliegen en dan ben ik morgen heel vroeg weer in NL.
Ik hoorde wel dat het mooi weer was dus gelukkig is dat niet zo'n grote overgang.
Ik wil iedereen nog een laatste keer heel erg bedanken, voor alle leuke kaartjes en berichtjes. Het was echt heel leuk om te horen allemaal en tot snel in NL!

Groetjes!!

  • 26 Juni 2010 - 11:52

    Fenna:

    Nou dat was het dan! Gek hoor hoe snel de tijd gaat! Is de school deze week nog kapot gegaan dan? Dat is wel erg! Maar ik hoor het allemaal wel weer als je terug bent, want we moeten maar snel afspreken!
    Goede reis!
    Liefs

  • 26 Juni 2010 - 14:09

    Petry:

    Ik heb natuurlijk al genoeg verhalen gehoord, maar er is vast nog veel meer te vertellen:). Ben blij dat je weer naar nederland komt, over 3 weken gaan we alweer naar Spanje! woehoei:)

    Tot heel snel!
    (K)

  • 28 Juni 2010 - 23:11

    Mama:

    Nou het was een hele ervaring daar in ghana.
    Ben heel erg blij dat ik heb kunnen zien wat jij daar allemaal gedaan hebt.Vooral op het eilandje maranatha bij het schooltje was heel indrukwekkend. Het schooltje van palmbladeren met een rieten dakje dat echt aan renovatie toe is.
    En winfred een ghanees die op maranatha woont, die er van alles aan doet om de kinderen naar school te laten gaan.Zijn met hem naar een stukje land geweest waar hij de moeders uien laat verbouwen en van die opbrengst de moeders hun kinderen naar school kunnen laten gaan omdat ze anders geen geld hebben om de school te betalen.Wij hebben zelf mee kunnen maken hoe jij de matrialen bent gaan kopen met winfred, en dat het nog een heel karwei is om dat matriaal naar mararanatha te krijgen eerst met vrachtauto en daarna alles weer met de hand overladen op de boot en dan alles weer met de hand op het eiland afleveren en dan weer met de hand op de plaats van bestemming sjouwen.Dat gaat hier in nederland wel wat makkelijker.Ook het reizen met de trotro( dit zijn hele oude busjes) is al een hele belevenis.
    Wij hebben ook veel van het land gezien, en overal zijn de mensen zeer vriendelijk en behulpzaam.
    Maar het meest indrukwekkende was toch wel de dankbaarheid van de mensen op maranatha.
    Dat geeft je echt een heel goed gevoel.
    Nou Linda wij zijn heel trots op je dat je zoveel hebt kunnen doen voor die mensen daar.
    Groetjes Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Lina naar Ghana en Thailand!

Actief sinds 08 Dec. 2009
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 64545

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2017 - 31 Maart 2018

Australië!!

03 September 2016 - 17 Januari 2017

Kaapstad

03 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Rondreis Thailand

10 April 2011 - 17 April 2011

Studiereis Berlijn

07 Februari 2010 - 26 Juni 2010

Stage in Ghana voor 18 weken

Landen bezocht: