Heel lang verslag - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu Heel lang verslag - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu

Heel lang verslag

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 Maart 2010 | Ghana, Accra

Hallo allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een stukje heb geplaatst dus het word wel een lang verhaal want er is weer van alles gebeurt.

Vorige week hebben Bo en ik een plan geschreven voor Maranatha. We gaan na schooltijd, twee dagen in de week met de kinderen samen tafeltjes maken en schommels voor de school. Dus Bo en ik gaan deze weken aan de slag om hout en materialen te zoeken. En eventueel iemand die ons erbij kan helpen.
Verder hadden we afscheid van Murielle want die is woensdag weer terug naar Nederland gegaan. Dus hadden we dinsdagavond een afscheidsfeestje, eerst gingen we uit eten en daarna naar rubstone. Dat is een plaats waar je iets kan drinken bij ons in de straat. En toen hebben we van een man Ghanees leren dansen, dus dat was wel heel grappig.

Verder was er die week dan nog de jigger uit mijn teen gehaald en mijn teen ziet er nu wel raar uit maar het is wel beter aan het worden dus dat gaat gelukkig goed. En we hadden donderdag gelukkig weer water! Dus dat was wel heel erg fijn. En als er geen water is, hebben we wel altijd nog drink water hoor (oma maak je niet druk) want we kopen altijd zakjes en flessen en die zijn er genoeg.

Donderdag was het dan op onze school motivation day. We wisten niet wat we moesten verwachten zoals gewoonlijk. Maar we hebben eigenlijk heel de dag op een stoeltje gezeten en geluisterd naar speeches en naar de kinderen gekeken die af en toe een dansje deden. Opzich was het wel leuk maar het duurde allemaal zo lang omdat we de hele tijd moesten wachten op mensen. Maar we kwamen dus aan het einde erachter dat die “mensen” best belangrijk waren want zij gingen nou beslissen of de school geregistreerd werd. En als dat gebeurt krijgen ze meer ondersteuning van de overheid dus dat zou wel veel beter zijn, maar het is nog afwachten wanneer we te horen krijgen of de school ook daadwerkelijk word geregistreerd.

Vrijdag hadden we een kort schooldagje want de school ging om 10 uur dicht omdat de kinderen moe waren van de dag ervoor. Toen hebben we heel de dag op maranatha zitten wachten op de boot en ondertussen kwam er iemand met leuke sieraden dus daar hebben we nog wat leuke dingetjes van gekocht. En we hebben met Winfred, dat is de soort “baas” van Maranatha, Gepraat over de dingen die we nog willen gaan doen. Want we willen nog een weekend naar watervallen ergens bij Hohoe (of zo iets:P) en we willen nog naar het Mole national park maar dat is best ver weg dus dat willen we gaan doen eind maart, begin april want dan is de school twee weken dicht. Dus we gaan misschien samen met andere vrijwilligers ook, allerlei dingen bezoeken, rondreizen door Ghana dus dat is wel heel leuk.

Toen zijn we nog langs de Chief geweest. Dat is iemand die over best veel dingen beslist in Ada, een soort burgemeester en die wil ook graag weten wie er allemaal komen e.d. dus daar waren we even langs gegaan.
En toen ben ik met Fenna richting Accra gegaan want we gingen stappen in Accra. Dus we pakte de trotro naar Tema en van daar wilde we een taxi nemen want we wisten niet precies waar we moesten zijn. Dus we hielden een taxi aan maar dat was 15 cedi (7,5 euro) maar dat vonden we teveel dus kwam er iemand naar ons toe die het wel voor 12 deed. Nou dus wij daar ingestapt. Vraagt hij eerst aan iemand waar het is en toen wilde hij toch 15 cedi want het was best ver. Dus wij een hele discussie met die man dat hij 12 had gezegd enzo maar we waren het op een gegeven moment zo beu dat we maar zeiden dat hij maar moest rijden. Geven we hem eerst nog 5 cedi want hij moest tanken en toen waren we nog niet eens een km verder. Valt die auto uit! Maar hij ging ook niet meer aan dus na weer een hoop gedoe zaten we dan in een trotro naar Accra. Wij stapte ergens uit in Accra om vervolgens van daaruit een taxi te nemen.
Nou het is maar goed dat die Ghanese zo behulpzaam zijn, want ze hielpen ons met oversteken en een taxi aanhouden dus dat was wel fijn, en uiteindelijk zijn we toch nog goed aangekomen.

We bleven dan bij twee andere studenten slapen. Die hadden twee kamers in Accra want die lopen daar nu stage. Dus we hadden eerst lekker gegeten en toen gingen we daar in een sportbar uit. Dat was wel gezellig, en er loopt daar ook van alles rond dus dat is wel leuk om te zien. Verder hebben we zaterdag niet zo veel gedaan.
We hebben lekker ontbeten en ge-internet want in Accra is alles net iets anders dan in Ada, want dat is een iets grotere stad dus daar is wat meer luxe.

Zaterdag kwam Marilisa, de nieuwe student aan, dus gingen de andere die ophalen en toen zijn we ’s avonds met zijn alle bij Jokers uit geweest. Dat is een nachtclub ergens in Accra dus dat was ook wel leuk. Daar lopen dan ook weer allemaal van die aparte types rond dus dat is wel heel leuk om een keer te zien. Maar het stappen is dus niet helemaal hetzelfde als in Nederland, maar was wel leuk.
Zondag hadden we nog wat boodschappen gedaan in Accra en weer terug naar huis. Ja, ons Aristo huisje in Ada Foah is nou ons thuis he :P.

Maandag waren Bo en ik niet naar stage gegaan want we gingen in Ada kijken voor gereedschap maar we hadden een plek gevonden maar daar was het veel te duur. Dus dinsdag gingen we verder kijken in Kasseh en daar hadden we meer gevonden en dat scheelde ook weer 55 cedi, en dat scheelt best veel.

We hadden maandag ook nog een ventilator gekocht met Marilisa en even langs het postkantoor om wat kaarten te posten. En ik had s’ochtends mijn lakens en was gewassen en toen ging de waslijn kapot dus konden we weer opnieuw beginnen. Dus dat was niet zo fijn. En we zijn ook nog naar een Nederlands stel geweest wat in Big Ada zit. Die kon Marilisa dus daar hebben we even mee gekletst en dat was wel heel leuk want ze kon best veel vertellen.

Dinsdag zijn we nog even langs Niels gegaan dat is de student die in Ada is gebleven, maar die heeft malaria dus daar gingen we even langs in het ziekenhuis. En gelukkig gaat het weer beter met hem. Maar we hadden ook een afspraak met hem omdat hij op een school zit waar ze houtbewerking hebben en we wilde daar even voor overleggen of we daar hout konden krijgen. Dus daar werden we helemaal rondgeleid en nu gaan ze uitrekenen wat we nodig hebben en hoeveel het kost en dan bellen ze morgen over de prijs. Dus we hopen dat het redelijk is want dan kunnen we het allemaal goed regelen.

We zijn nog naar de markt in Kasseh geweest om groentes te kopen en voor gereedschap enz. te kijken en toen hebben we nog een winkeltje gevonden waar goedkoop gereedschap is dus dat is wel fijn. We zijn nog even naar de zee geweest en s’avonds gingen we naar het internetcafé om dit kort verhaaltje op mijn site te zetten, en ik wou weer een poging doen voor de zoveelste keer, om mijn foto’s erop te zetten. Maar dat was wer niet gelukt en nu ligt het internet eruit dus lukt het weer niet.

Woensdag zijn we naar Maranatha geweest en hebben we nog leuke groepsfoto’s gemaakt. Ik heb de rest van mijn was nog gedaan en s’avonds gingen we uit eten omdat er weer twee nieuwe studenten in het Banahuis komen. Dit zijn wel leuke meiden alleen ze zijn wel wat ouder dan ons. 25 en 27 dus dat scheelt bijna tien jaar maar het zijn wel leuke meiden.

Donderdag hebben we gewoon stage gelopen en toen gingen ze veel oefenen met marcheren voor zaterdag, independence day. Ik was nog even met Marilisa langs het banahuis gegaan om met Jan te overleggen. En ik ga nu maandag en dinsdag op Maranatha het after school project, dat wat Bo en ik opzetten. Na school met de kinderen tafeltjes maken. Woensdag ga ik hygiene project doen op Alorkpem dat is weer een ander eilandje. Donderdag ga ik in het ziekenhuis de gameroom doen en vrijdag op Marnatha school, dan kan ik sportles geven. Dus dat is wat ik nu ga doen, en ik heb er al zin in.

Vandaag kwam Gershan, de hoofdmeester van Maranatha, ermee dat de kinderen voor het marcheren morgen schoenen nodig hadden. Dus zijn sanne, nandi, fenna en ik mee gegaan naar de markt in Kasseh en hebben we daar 24 schoenen gekocht voor de kinderen. Zodat ze wel mee kunnen doen aan het marcheren. Daar kwamen ze ook weer lekker laat mee maarjah. Wij zijn dan wel zo aardig om nog snel dat t kopen voor ze.

Maar ik ga nu stoppen want het word een veel te lang verhaal, dat is het eigenlijk al!

Groetjes!!

• 05 Maart 2010 - 15:29

Mama:

Wat heb je weer veel gedaan en meegemaakt.
    Geen wonder dat de tijd daar zo snel gaat.
    Je bent ook al wel ver met de voorbereidingen voor de bankjes op school.
    Wel fijn dat je iets kunt betekenen voor het schooltje daar.
    Maar dat je er nog veel meer dingen gaat doen op een ander eiland, ziekenhuis, en jij sportles geven????
    Is ook goed voor jou om je conditie op peil te houden hahaha.
    Ik ben wel trots op je wat je daar allemaal doet.
    GA ZO DOOR en let goed op jezelf en geniet er van.
    xxxxxx van de hele fam.

• 05 Maart 2010 - 15:45

Je Liefste Sistatje!:

uhm nou mama dacht dus hee ik stuur het 2 keer
    maar je heb er weer een leuk verhaal van gemaakt en we moete snel maar weer eens even kletsen;)owja en die kusjes van de hele fam is - mij want ik doe het nu: LY!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx mii!! :D

• 05 Maart 2010 - 21:06

De Vegilskes V. Nr.6:

Hoi Linda, inderdaad een lang verhaal, maar wel leuk om te lezen wat je allemaal doet daar....en dat is niet mis. Verborgen talenten.
    Ik ben ook blij dat het beter gaat met je teen, anders moest ik nog effe komen met mijn pedicure-koffertje. Geniet maar lekker verder hoor meubel-maker. Tot het volgende verhaaltje.
    Gr. ook van Oma en Opa.

• 05 Maart 2010 - 23:40

Petry:

zoo, heel verhaal weer! leuk hoor:)!. Als ik t zo is lees, gaan die mensen toch echt wat aan jullie hebben. Van welk geld hebben jullie die schoenen dan gehaald? (gewoon ff nieuwsgierig).

Die foto's zijn ook echt leuk om te zien, vooral erop blijven zetten! (zover internet etc. mee wil werken).

En wij zitten hier in een koud landje, met dezelfde geweldige leraren op school en kookclubs op stage (ook leuk hoor ;))

Ik doe jou binnekort weer mailen! :)

dikke kus(L)

• 06 Maart 2010 - 09:48

Patty En Martijn:

hee nichtje!!
    Blij te lezen dat je teen er nog aan zit hihi..
    Leuke dingen maak je allemaal mee maar kip en eend slachten??? bluahh!!
    Geniet ervan bij alles wat je meemaakt want voor je het weet is er voor jullie een afscheisfeestje..
    Hier ook alles goed. Hebben afgelopen maandag 20 weken echo gehad en weer ff een preview van onze BOB gehad. Lag behoorlijk te spartelen en alles was goed met m... Heel fijn om te zien en te horen. Oh ja vorige week nog het 40 jarig jubileum van ons pap gehad. 40 jaar bij Campina. En dat werd gevierd in de Korenbeurs. Was erg gezellig!! Grappig om te horen dat ons pap op het werk de bijnaam "Wiete Kiep" (witte kip)heeft.hahaha..Het was een leuke receptie en daarna lekker gegeten met opa en oma jullie pap en mam en t els en o leo. De dinsdag daarvoor (word toch ook best wel lang verhaal zo :))zijn Martijn en ik "gepartnerd" FF naar het gemeentehuis en een soort van getrouwd zeg mar.Daarna nog ff gebak bij Salute op. Hadden ze nog een bruidspaartje gevonden en op de taart gezet die wij aan mochten snijden hihi.. Daarna gewoon weer aan het werk.
    Het echte "werk" (bruiloft)komt ooit nog wel maar nu is het voor onze BOB iig geregeld.
    Verer doet de lente hier zn best om door te breken. Bij ons komen de krokussen al door in het gazon. Ik zeg: "Laat maar komen die zomer!!".
    Nou meid.. Geniet!!! en lees hopelijk snel weer wat je nu allemaal weer mee hebt gemaakt.
    Dikke Knuf X van ons XXX

• 07 Maart 2010 - 12:42

Kim En Tante Bep:

we hebben je verhaal gelezen en wat heb jij veel gedaan.:)
    we blijven je volgen en nog veel plezier in Ghana.:D
    xxxjes kim en tante Bep

• 07 Maart 2010 - 13:19

Dionne Jansen:

Ha die Linda
    is me dat aan verslag jij bent daar al lekker thuis zo te horen, maar dat moet ook wel want je mag nog veel dagen daar vertoeven.
    wij hopen dat je daar nog veel plezier kan maken en dat de meubeltjes af komen dat zou wel mooi zijn.
    Anders pa Frans even over laten komen is dat wat?
    veel lieve groetjes uit Den Hout van Ton en Dionne Jansen.

• 08 Maart 2010 - 11:41

Carolien:

ooohh wat een verhaal alweer... zo leuk om het te lezen! en die foto's ook echt.... arm kippetje:P! ik doe je van de week echt even mailen! zoo slechtt maar heb het zo druk haha... gelukkig zijn die gekke beestjes nu uit je teen.. nou succes he. en blijf er vooral foto's op zetten voor zover dat mogelijk is

dikke kus