Tijdje geleden - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu Tijdje geleden - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu

Tijdje geleden

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Maart 2010 | Ghana, Accra

Hallo!!

Het is alweer een tijdje geleden dus het word een lang verhaal want ik heb veel te vertellen!

Ik zal weer verder gaan bij het weekend van twee weken geleden. Toen zondag waren we nog naar een feest gegaan. Dat was op straat, gewoon een grote muziek installatie en dansen maar, haha. Maar dat was wel heel leuk, en veel Ghanezen uit de buurt leren kennen.

Maandag hadden we een gewone werkdag gehad en toen bleven ik en Fenna slapen op maranatha. Omdat we dinsdag ochtend voortaan mee zwemles geven aan een aantal ghanezen op Maranatha. Maar toen ging het savonds stormen en regende het wel een beetje binnen, want je ligt maar in een hutje.
Maar vanwege de storm ging de zwemles niet door dus sliepen we er eigenlijk voor niks.

Donderdag was Marilisa jarig en toen kwamen we woensdag avond op het idee om posters te maken om in het dorp op te hangen. Dus wij zaten dat vrolijk te maken en Rasjel ging een nietmachine pakken. Toen hoorde we ineens; What the f*ck are you doing! van Rasjel en ze rende heel hard naar ons in de achtertuin.
Zat er dus iemand met een stok over de muur, bij mijn slaapkamer! Ze wilde waarschijnlijk iets van onze waslijn plukken ofsoow.
Dus wij de helden uitgehangen en uiteindelijk uit de poort gekeken of er iemand was. En toen kwamen de buurjongens net langs dus wij verteld wat er was en hun allemaal kijken voor ons. Ze wilden zelfs de nacht bij ons komen bewaken, Maar toen moesten we die posters nog ophangen in het dorp, dus gingen hun met ons mee die posters overal ophangen in het dorp, midden in de nacht.

Donderdag met Marilisa’s verjaardag hebben we lekker aan strand gelegen en gingen we zelf friet bakken. Dat was een klein beetje mislukt, maar wel lekker.
Vanaf deze nacht kwam Emanuel onze bewaker ook snachts, en toen we savonds van Rubstone kwamen. Want daar hadden we gezellig wat gedronken. Kwamen we thuis, staan we bij mijn hangmat, komt Emanuel ineens overeind met zijn mes. Die lag dus even lekker te pitten in mn hangmat :P

Van het weekend gingen ik, Evera, Fenna, Jamila en Willemijn een weekendje naar Cape Coast.
Vrijdag vertrokken we vroeg naar Cape Coast en Elmina. Daar zijn twee slaven forden waar we bij de eerste een rondleiding kregen. Dat was wel interressant om te horen en zien allemaal. Maar bij de tweede in Elmina wilde we zelf wat rondlopen omdat we niet genoeg tijd hadden. Maar dat ford was ook van Nederlanders geweest dus dat is dan best raar om te horen en zien, wat daar allemaal is gebeurt.

Toen gingen we verder naar Kosa beachresort waar we gingen slapen. Dat is van een NL stel en er zaten ook veel NL’ers dus we moesten uitkijken met wat we zeiden haha.
Het was wel leuk daar, leuke hutjes en lekker bij de zee waar niet zo hoge golven waren. Dus hebben we veel gezwommen daar, Evera en ik gingen ook savonds nog in het donker zwemmen dat was best eng, maar wel leuk.

Zaterdag gingen we naar Kakum dat is een national park met hangbruggen op 40 meter hoogte. Toen we daar aan kwamen zagen we ineens Niels te staan. Sommige jongens en de meiden van het kerkhuisje gingen dus hetzelfde doen dat weekend. Dus gingen we met zn alle verder en dat was wel gezellig.

De hangbruggen waren alleen niet zo gezellig want ik vond het tog best eng. Ik stond egt te janken op die bruggen omdat het alle kanten op wiebelt en je zit niet vast, en dan zitten ze ook nog zon leuk verhaal te vertellen dat die brug een keer is ingestort. Maar ondanks dat het heel eng was, was het tog ook wel mooi om te zien.

Toen gingen we verder naar Monkeyforest. Dat is een opvang van bedreigde diersoorten, ook van een NL stel. Die hadden allerlei dieren als apen, krokodillen, schildpadden en katachtige dus dat was wel leuk om te zien. En die mensen waren ook wel leuk want we hadden ook bitterballen gekregen!
Daarna gingen we bij Hans Botel wat eten want daar zwemmen dan krokodillen om je heen. Het was wel leuk om te zien hoe een groep schoolkinderen de hele tijd wegrende toen er een krokodil op ze afkwam. Omdat ze die aan het voeren waren, want je mocht daar gewoon zelf bij.

S’avonds gingen er nog een aantal van de andere groep met ons mee naar Kosa. Dat was wel een gezellig avondje geworden. En we konden de volgende avond een beetje uitslapen want we gingen om 10 uur weer richting huis. We gingen alleen nog langs Accra, pinnen en boodschappen doen. En toen kwamen we helemaal dus van de reis thuis, maar we hadden wel een heel leuk weekend gehad! Dus om dat af te sluiten gingen we eten bij Brithest.

Verder hebben we deze week nog gewoon gewerkt. Maandag weer op Maranatha blijven slapen en nu hadden we wel zwemles gegeven. Dat was wel leuk, alleen ze konden allemaal al heel goed zwemmen.
Verder op de Maranatha school was het een grote chaos omdat er twee leraren niet waren omdat een lerares malaria had. Dus we moesten die lessen even overnemen maar de kinderen waren allemaal heel erg druk.

Vandaag hebben we project Alorkpem gedaan en we zijn er nu uit hoe we het gaan doen. We gaan voorlichtingen houden over hygiëne en een soort boek voor ze maken voor als wij weg zijn. En dit project ga ik dan ook op Maranatha uitvoeren.

Dus ik heb nog genoeg te doen en heb me nog niet verveeld hier hoor! En ik heb al een beetje meer van de talen geleerd dus dat gaat steeds beter en is leuk om te leren.

Nou ik ga weer afronden, de foto’s komen een volgende keer erbij. Sorry daarvoor maar het zijn er zo veel en ik moet ze nog uitzoeken.

Groetjes!!

p.s. Ik ben al bij blz. 27!

• 24 Maart 2010 - 20:32

Tante Els:

Heej Linda,

Ja je hebt echt weer veel meegemaakt. Leuk hoor. De feestjes zijn daar ook gezellig lees ik wel. Geniet maar lekker en succes met je project hygiene. Is daar vast nodig.
    Hier is alles oké, het weer wordt ook wat beter.
    Zondag is het motorcross en gaan we naar Ruud en Henri kijken. Veel groetjes van ons allemaal. Houdoe.

• 25 Maart 2010 - 11:39

Mama:

wat leuk dat jullie er ook op uit gaan om wat van het land te zien. Alleen met die inbrekers is natuurlijk ietsje minder,maar goed dat jullie zulke lieve buren hebben en een goede bewaker.
    Wat een leuk idee om marilisa zo te verrassen met haar verjaardag was ze wel blij mee zeker.
    Als je die verhalen zo leest zou je bijna vergeten dat je daar op stage bent voor school want die projecten gaan gewoon door en er moet overdag gewoon gewerkt worden natuurlijk.
    Jullie genieten er volgens mij wel van. Nu op naar de volgende vakantie want je bent 2 weken vrij omdat de scholen vakantie hebben en dan ga je rondtrekken in ghana ben benieuwd wat je nu allemaal weer gaat zien en beleven.
    Nou meid veel plezier en we bellen,mailen skypen en msn nog wel een keer.
    xxxxxxxvan de hele fam.

• 25 Maart 2010 - 20:27

Tante Bep En Oom Mar:

Nou je hebt het goed naar je zin daar dat lees ik wel.Wel uitkijken voor de inbrekers hoor. Je hebt ook een hele dierentuin gezien en al die krokodillen brrr wat eng kijk maar uit,nou nog een fijne tijd daar.
    Groetjes

• 29 Maart 2010 - 12:18

Your Sista!:

Nais pictures hoor!! :D:D

• 17 April 2010 - 17:45

Steentjes:

Hoi Linda,
    jij vermaakt je daar wel geloof ik, leuke foto's heb je. Een hele belevenis om daar te zijn.
    Groetjes van ons allemaal