Weer een nieuw verslag! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu Weer een nieuw verslag! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu

Weer een nieuw verslag!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 Mei 2010 | Ghana, Accra

Hallo Blafono’s!

Hoe is het allemaal daar in het koude NL? Hier begint het daar ook meer op te lijken want het regent steeds meer, maar het blijft wel warm hier.
Het is ALWEER een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen…sorry daarvoor maar na de rondreis heb ik mijn dagboek niet helemaal meer bijgehouden dus nu weet ik niet meer wat ik allemaal heb gedaan. Maar ik kan natuurlijk wel wat leuke dingen vertellen.

Na onze rondreis ging ik gelijk weer aan de slag met mijn projecten. Op Maranatha gingen we de bankjes maken. Het hout wat de technische school voor ons op maat had gemaakt was klaar dus dat kon naar Maranatha gebracht worden. En de week daarna konden we beginnen om de bankjes te maken, dat was heel erg leuk.
Van de technische school waren een aantal leraren en leerlingen meegekomen om te helpen en de oudste kinderen mochten meehelpen om de bankjes in elkaar te zetten. Het was erg mooi om te zien want de kinderen vonden het heel leuk en interessant en de samenwerking ging ook erg goed. Er waren telkens drie kinderen en drie begeleiders zodat ze goed begeleid werden en dat ging heel goed, ze leerde elke keer nieuwe dingen zoals hout schaven en timmeren. Hier heb ik ook nog leuke foto’s van dus die zal ik er bij zetten.

Ook het andere project op Alorkpem was al bezig. Marilisa was daar begonnen met voorlichting toen ik op reis was en toen ik terug kwam gingen we verder. We hebben voorlichtingen over hygiëne gegeven. Ook hebben we demonstratie handen wassen gedaan wat heel erg leuk was. Want we hadden bakken gekocht met een kraantje zodat ze elke keer voor het eten enz. hun handen kunnen wassen. Daarmee lieten we zien hoe ze hun handen goed moeten wassen en ze wilde het allemaal gelijk zelf doen. Het was leuk om te zien hoe geconcentreerd ze ermee bezig waren, vooral de ouderen. De kleineren kunnen het nog niet zo goed maar ze hielpen elkaar dan heel erg goed. Ook hadden we nog posters over hygiëne die we op hebben gehangen.
Het is in de gameroom in het ziekenhuis de laatste tijd erg druk dus dat is heel erg leuk. Want in het begin waren er niet veel kinderen en nu is het vakantie dus zijn er ook veel kinderen van de medewerkers.

Verder heb ik eigenlijk niet zo heel veel bijzondere dingen gedaan. We hebben vooral thuis gewoon lekker in de tuin liggen zonnen. En naar de markt geweest, ik heb al veel stofjes gekocht waarvan ik leuke jurkjes en rokjes van heb laten maken.
Ook is het dak “gemaakt” alleen het lekt nog steeds. En de wc was verstopt dus kwamen ze de septictank leeghalen. Alleen dat deden ze met emmers en ze gingen gewoon met hun blote voeten in die tank staan. Dat was wel heel erg vies!

Ook na mijn rondreis waren een aantal van de jongensgroep bij ons. Want in hun laatste week hadden ze vakantie en kwamen ze bij ons wonen. Alleen toen konden ze niet nar huis vanwege een vulkaan en zaten ze nog een week vast, dus hebben ze twee weken bij ons gezeten. Dat was wel leuk, wat jongenspraat in huis in plaats van alleen maar meiden.

En nu de afgelopen weken hadden jamila, Willemijn en marilisa vakantie omdat het hun laatste week is. En die vertrekken vandaag dus dan word het helemaal rustig! Het is wel heel raar dat hun nu weg gaan want daar zijn we vanaf het begin mee samen geweest dus het is ook wel jammer.
Er zijn wel weer twee nieuwe begeleiders gekomen. Kelly en Miranda die zijn hier ook al eerder voor stage geweest. Die zitten gelukkig bij ons in huis anders waren we nog maar met zijn drieën in zon groot huis.

Oohjah en voor Maranatha hebben we nog bezems, prullenbakken en schoolborden gekocht. Dat was ik bijna vergeten te vertellen.:O Want voor het schoonmaken wat ze elke ochtend moeten doen waren niet genoeg bezems dus dat hebben we gekocht.
En de school moet echt een beetje gerenoveerd worden want de wanden zijn helemaal kapot en er moet een hek om de school komen.
Dus gaan we een hek kopen en wanden voor de school, dit vonden ze echt heel fijn alleen ze zeiden ook dat ze een soort van geldnood hadden.
Want ze hadden de salarissen voor de leraren niet kunnen betalen en er was geen geld voor de lunch van de kinderen!
Dus ze vroegen aan ons of we daar geld voor wilde geven, en na heel lang overwegen of het wel slim was om dat te doen hebben we dat ook gedaan.
We dachten eerst dat het echt niet goed was om zo geld te geven maar ze hebben het zo erg nodig dus nu hebben we de salarissen betaald en we betalen deze maand voor het eten van de kinderen. Hier waren ze echt heel blij mee.
Want ze leven op Maranatha beachcamp eigenlijk gewoon van toerisme, en van de vrijwilligers die daar wonen en een bijdrage leveren. Alleen er is nu nog maar een vrijwilliger dat is Jenifer. En er zijn nu niet veel toeristen, normaal hebben ze dan nog een potje maar dat hebben ze nu ook niet dus ze waren echt heel blij met onze bijdrage.

Het is ook fijn want we slapen nu elke maandag op Maranatha dus dan leer je de mensen enzo kennen en nu snap ik eindelijk hoe het allemaal in beetje elkaar zit. Want eigenlijk is Maranatha gewoon een grote “familie”. En ze wilde een school voor de kinderen omdat dat er niet was. Dus toen hebben ze de school gebouwd en het camp opgezet om de school te ondersteunen. Ze zeiden ook dat er niemand eigenlijk de baas is want het is van de gemeenschap, van iedereen dus.
Ja voor mij is het allemaal wat duidelijker ik hoop dat ik het zo heb verteld dat jullie het ook nog een beetje snappen.

Nou ik heb weer even genoeg verteld denk ik, ik weet in ieder geval niet meer wat ik kan vertellen. Dus stop ik er maar weer mee en ik zal vanaf nu weer wat vaker een verhaaltje op mijn site zetten.

Groetjes!!
Oh ja ook nog heel erg bedankt voor de mooie lieve kaartjes die ik heb gekregen. Erg leuk om post uit Nederland te krijgen.


  • 08 Mei 2010 - 15:44

    Marilisa:

    Hi Linda,

    Leuk verhaaltje!
    Ik ben al weer helemaal ingeburgerd hier! Al flink veel geshopt, naar de kapper geweest en alweer goed aan de wijn ;)...
    Toch mis ik het daar!
    Geniet er nog maar van!

    Liefs, Marilisa

  • 08 Mei 2010 - 18:42

    Mama:

    Hoi Linda.
    Hoezo niet veel gedaan? Je projecten zien er allemaal goed uit wat zijn die kinderen ijverig bezig met handen wassen en timmeren.
    Het zijn wel erg leuke bankjes geworden.
    En zo te zien en te horen zijn ze wel heel erg blij met jullie hulp.
    Dat je zo veel voor die mensen kunt betekenen moet je toch wel een goed gevoel geven.
    Nu op naar het volgende project het hek en de muren. Krijg je dat nog wel af in de tijd dat jij daar bent want het duurt wel lang voor je iets geregeld krijgt in ghana. Hopelijk zijn er nog mensen die geld op je rekening storten want zo te horen hebben ze het wel heel hard nodig op maranata.
    Nog maar ong 1 maandje en dan komen wij naar ghana heb er erg veel zin in
    Groetjes mama,papa en de rest van de fam. en natuurlijk weer heel veel xxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 09 Mei 2010 - 07:58

    Aleida:

    Hoi Linda.

    Mooie bankjes hebben jullie gemaakt zeg. Daar zullen de kinderen wel blij mee zijn!
    Hier is het inderdaad nog steeds koud. Kunnen jullie ook ergens droog staan als het regent? Ik zie jullie steeds buiten bezig op de foto´s.
    Wel leuk dat je zoveel hulp kunt bieden aan de mensen. Je ziet tenminste meteen waar je het voor doet. Leuk hoor.
    De tijd vliegt wel voorbij zeg, voor jou ook? We blijven je verhalen volgen op de site.

    Groetjes
    Aleids

  • 09 Mei 2010 - 08:03

    Emma En Linda:

    hoi linda,

    Hoe gaat het ermee? Met ons gaat het goed hoor. Heb jij de post van ons al ontvangen?

    Hier emma's mop:
    jantje, wijs jij Amerika eens aan op de kaart. Jantje wijst amerika aan en de meester zegt goedzo jantje. Suusje weet jij wie amerika ondekte? Antwoord: Jantje meester.

    Dat was de mop.

    Groetjes linda en emma

  • 09 Mei 2010 - 12:46

    Je Liefste Zusie!!:

    Heee Grote zus!
    Ik mis je wel hoor hierzo helemaal alleen in dit huis, me eigen voorbereidend op de examens zonder jou steun:(
    m`n kamer is trouwes bijna leeggeruimd en de jouwe volgetast dus als je terugkomt heb ik als het goed is een andere kamer;) ghehe
    maar ik dacht laat ik weer is wat onder je verhaal zetten want dat is ook al weer zo lang geleden..
    nou ik spreek je snel weer en ik ga nu lekker werken(op moederdag)..
    xxxxxxxxxx LY

  • 10 Mei 2010 - 07:02

    Els&Leo En De Kids:

    Hoi Linda,

    Weer hard gewerkt, zoals we op de foto's kunnen zien. Mooie bankjes hoor, kunnen ze gelijk gebruiken. prima.
    Zo te zien geeft dit werk veel voldoening en het komt gelijk goed terecht dat is ook fijn.
    Geniet nog maar lekker van de komende weken. Hier is het nog steeds koud.
    Oh ja nog een nieuwtje het is een beetje stil hier in huis....nu Marieke op d'r eigen stekje woont. Maar dat zal ze je zelf wel vertellen. Gr. en tot gauw. We zijn nu al weer benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groetjes Els, Leo en de kids.

  • 10 Mei 2010 - 12:34

    Carolien:

    Heej linda,

    Wat een super verhaal weer joh! En wat heb je weer mooie foto's gemaakt! Echt super om te zien hoe die kids hun handen aan het wassen zijn en hoe hard ze zelf ook aan het werk zijn om alles af tekunnen krijgen!

    Ik spreek je snel weer! En nog ff volhouden he

    Veel Liefs,

    Carolien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Lina naar Ghana en Thailand!

Actief sinds 08 Dec. 2009
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 64516

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2017 - 31 Maart 2018

Australië!!

03 September 2016 - 17 Januari 2017

Kaapstad

03 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Rondreis Thailand

10 April 2011 - 17 April 2011

Studiereis Berlijn

07 Februari 2010 - 26 Juni 2010

Stage in Ghana voor 18 weken

Landen bezocht: