De Rondreis - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu De Rondreis - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda Groesen - WaarBenJij.nu

De Rondreis

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

22 April 2010 | Ghana, Accra

Hallo allemaal!

Het is al een hele tijd dat jullie iets van me gehoord hebben maar er is zoveel gebeurt de afgelopen weken. Ga dus maar even zitten voor dit verhaal! haha

Maandag 29-03 vertrokken ik en mijn huisgenootje Fenna samen met Jennifer,Noa en Chris, vrijwilligers van Maranatha en Winfred de baas van Maranatha op rondreis door Ghana. Volgens het plan zouden we richting Kumasi gaan alleen we bleven toen al in Accra hangen. Want er waren wat problemen met onze autobus. We huurde een grote ford dus gelukkig hadden we veel ruimte, alleen de ramen konden niet open en de airco was kapot. Dus het was heel erg warm en we hadden geen radio dus dat wilde ze ook nog “even” laten maken.
Máár in Ghana is het altijd weer wat anders dus we hadden zoiets al wel kunnen verwachten.
Maar de volgende dag waren de ventilatoren gemaakt, het was nog steeds heel erg warm maar we hadden wel muziek. En we hadden twee ‘drivers’ waarvan een rastaman, en Winfred is ook een rastaman dus daar kregen we tijdens de reis nog best vaak opmerkingen over. Want dat is iets aparts ofsoow, ik snapte dat niet echt maar het was wel leuk.
Dan de volgende dag maar op naar Kumasi waar we een vriendin van Jennifer op zouden halen, maar dat ging ook niet door.
Toen zijn we in Koforidua blijven hangen omdat we gingen lunchen alleen de remmen van de auto waren ineens kapot en het was al donker toen het weer gemaakt was. En in het donker reizen is niet aan te raden, s’middags is het al erg genoeg op de weg. Mensen halen in ook al komt er een andere auto aan en ze rijden heel hard met auto’s die bij ons afgekeurd zijn. En in het donker rijden ze allemaal met groot licht dus het is niet zo fijn als je dan in de auto zit.

Nou op dag 3 kwamen we eindelijk aan in Kumasi, nu begon de reis eigenlijk pas egt, waar we Mary oppikte en het cultural center hebben bezocht. Dit is best bekend waar je veel typisch Ghaneze dingen kunt zien en souvenirtjes kunt kopen.
Daarna zijn we naar een monkey sanctuary gegaan waar we veel apen hebben gezien en bananen hebben gevoerd. Er zaten heel veel apen en ze kwamen ook best dichtbij dus dat was wel leuk en de omgeving was ook heel mooi.
Verder op de weg naar het noorden kwamen we ook nog langs watervallen, waar we even zijn gestopt om te lunchen. Je kon ook zwemmen bij de waterval dus dat gingen we natuurlijk ook even doen want we wilden wel wat afkoelen. Dat was wel leuk want er zaten veel Ghanezen onder de waterval. Dat was wel leuk om te zien en om er zelf onder te staan was lekker verfrissend. Het was wel heel glad dus moest je uitkijken maar de Ghanezen hielpen allemaal mee en wilden ook allemaal op de foto. Het is wel raar dat ze zo doen alleen omdat je blank bent maar ondertussen ben ik er al wel aan gewend en is het wel leuk.

En toen gingen we opweg naar het Mole National Park! Dit is een heel groot natuurpark dat ligt helemaal in het noorden en de weg ernaartoe is een hele erge lange hobbelweg dus hebben we twee dagen zitten hobbelen in onze auto.
We hebben woensdagnacht bij hand in hand geslapen. Dat was wel heel erg leuk want dat is een opvang voor gehandicapten, wat een NLe dokter heeft opgezet. Daar kun je ook overnachten, en activiteiten met de gehandicapten Ghanezen doen. Alleen we waren daar niet lang alleen om te slapen dus dat was wel jammer maar het was heel leuk om te zien.
Donderdagavond kwamen we bij Molé aan. Het was al wel donker en we waren moe van heel de dag in de auto, dus we gingen kamers regelen, eten en gelijk naar bed.

‘s Ochtends hebben we een safari gedaan door het park. Om half 7 moesten we klaar staan en kregen we een gids. Toen hebben we drie uur rondgelopen door de bosjes enz. een echte safari. We hebben antilopen, zwijnen en, helemaal op het einde, olifanten! gezien. Dat was wel heel mooi want we waren heel dichtbij toen ze in het water zaten. En toen kwamen ze uit het water maar Fenna vond dat we te dichtbij waren want die vond het toch wel eng. Toen kwam er ook een andere groep en die gidsen gingen allemaal stokken gooien zodat de olifanten naar de open vlakte gingen. Dat vond ik toen ook wel eng want het zijn toch hele grote beesten! Maar het was wel heel mooi om die olifanten zo te zien alleen toen moesten we terug. Een berg op maar we waren zo moe dat het me bijna niet meer lukte, en ik had nog niet ontbeten dus dat was het eerste wat we gingen doen. Verder hebben we even een dagje rustig aan het zwembad gelegen wat wel heel fijn was na een lange drukke reis. Die nacht sliepen we nog in Molé en de volgende dag gingen we naar Bolgatanga.

Daarna zijn we helemaal naar het noorden geweest, naar Wa, Bolgatanga en Paga waar we verschillende dingen hebben bezocht.
We gingen eerst naar Wa, daar was geen water of elektriciteit dus we hadden in het dorpje ervoor alles ingekocht. En toen hebben we zelf primitief eten gekookt. Toen gingen we naar onze slaapplaats; een boomhut midden in de natuur. Maar onze gids bracht ons erheen en liep verkeerd en toen kon hij het niet vinden dus dat leverde even hilarische momenten op, uiteindelijk zijn we er wel gekomen. Het was heel erg mooi want we lagen in bed en hoorde alleen natuur en we hoorde zelfs de nijlpaarden in de rivier naast ons, alleen jammer dat we ze niet konden zien. Maar de volgende ochtend gingen we met een kano terug en toen hebben we de nijlpaarden wel gezien!

Toen zijn we weer vertrokken naar Bolgatanga. Daar hebben we twee dagen in een best goed geusthouse gezeten dus dat was gelukkig wel even fijn en rustig.
We zijn toen naar Paga geweest waar we wat dingen hebben bezocht. We zijn met krokodillen op de foto geweest, bij een slaven-Ford van vroeger geweest en een paleis van een chief bezocht. Het was best toeristisch allemaal maar toch wel leuk om te zien. Die mensen verdienen daar best veel aan dus dan stimuleren we toch weer mooi de economie. Toen zaten we daar ook nog even vast want er was weer eens iets met de auto. Haha

Na het Noordelijkste stukje gezien te hebben gingen we dinsdag 06-04 weer terug naar beneden, naar Tamale waar we een dorpje hebben bezocht. Dit was een toeristisch iets wat ook door NLe op is gezet geloof ik. Daar hebben we traditionele babywashing gezien, dit is hoe ze een pasgeboren baby wassen op traditionele manier. We hebben Kuli kuli gemaakt dat is een pindaring maken van een soort pindedeeg en dan in de frituurpan. En onze toekomst is voorspeld. Ik word succesvol met man en vier kinderen dus dat was leuk om te horen. Haha

Na een avond in Tamale wat nog wel leuk was, want we gingen ergens drinken en onze ober had zelf iets te veel op dus dat leverde nog wat leuke momenten op, gingen we weer verder naar huis.
Terug langs Kumasi om Mary weer af te zetten en op naar Koforidua. Dat plan ging alwéér niet door want we hadden een klapband dus sliepen we ergens in een dorpje.
De volgende dag gingen we richting huis en toen moesten we nog even de vriendin van de driver op gaan halen. Dat was wel leuk want op de heenweg had hij haar ontmoet en nu gingen we ze ineens ophalen en kwam ze mee naar hem thuis. Zo gaat dat schijnbaar hier, dan blijft ze een week bij hem thuis en als het bevalt kunnen ze gaan trouwen. Daar stonden we wel even van te kijken maar het was wel grappig.
Donderdag 08-04 kwamen we rond 2 uur weer thuis. Toen gingen we nog even mee naar Marantha en s’avonds sliepen we weer lekker in ons eigen bedje!

Het is een hele leuke reis geweest want we hebben veel gezien en meegemaakt en we waren met leuke mensen. Oohjah en we hebben onderweg nog een kip, een guineafowl en een geit aangereden. Maar we waren al lang blij dat het geen mensen waren.
Ook zijn Fenna en ik nog best ziek geweest van al het straat eten maarja we hebben het overleefd. Haha

Nou heb ik alles denk ik wel over mijn reis verteld, ondertussen is het al wel een week verder maar dat vertel ik de volgende keer wel, ik loop een beetje achter. Ik zet de foto’s erbij en ik hoor het wel als ik iets niet verteld heb wat jullie wel willen weten.

Groetjes!!

• 22 April 2010 - 14:37

Mama:

Hoi Linda
    Wat een leuk verhaal.
    Wat heb je weer veel meegemaakt en gezien.
    Leuke foto's
    Vooral die van die krokodil jij durft!!!!!
    Deze reis zal je nooit meer vergeten denk ik
    Ben wel blij dat je weer veilig en wel in Ada bent.
    En nu maar weer aan de slag met al je projecten.
    Groetjes van de hele Fam.

• 22 April 2010 - 14:50

Petry:

Hee chicka!

Ik zat al op je verhaal te wachten, haha. Jeeeetje, wat heb jij weer veel meegemaakt:O! En met die krokodil, is dat niet gevaarlijk?? (leuk rokje trouwens;) (of is t een soort broekje?:P).

Je moet er maar allemaal niet over nadenken dat je ziek wordt van het eten, je in gevaarlijke auto's rijd en 'gelukkig' alleen maar een kip,een guineafowl (??) en een geit hebt aangereden. Vind t wel fijn om te horen dat die rondreis goed verlopen is;).

Pff.. wanneer kom je ookweer terug?:P Juni pas he? Nou goed, t mooie weer begint hier ook een beetje, deze tijd gaat allemaal wat sneller, haha.

Ik mail je binnenkort;) (heb wat minder spannende dingen meegemaakt, maar er is altijd genoeg te vertellen;))

kus!(L)

• 22 April 2010 - 15:56

Jolanda Van Groesen:

Hey Linda

Je hebt weer heel veel mee gemaakt, leuk hoor. Jullie hebben ook erg veel gezien.
    En leuke foto`s heb je er op staan.
    Nog heel veel succes met je projecten.
    En nog heel veel plezier.
    Groetjes Jolanda

• 22 April 2010 - 16:17

Ruud:

Hey Linda, je had volgens mij beter je rijbewijs daar kunnen halen :D

Compliment voor je verslag,ik moest er echt even rustig voor gaan zitten met een biertje (heb je daar ook biertjes trouwens?)

Veel plezier verder met je ontdekkingstocht, en blijf schrijven...

• 22 April 2010 - 18:29

Marieke:

Heee wereldreiziger

Wow wat een verhaal weer jij maakt echt wat mee!! Was er op aan het wachten.
    Staat ze daar zowat op een krokodil lefgozer. Je kaartje is aangekomen echt leuk binnenkort kun je een terug verwachten ;)! Snel weer een keer skypen en geniet van je reis!

Groetjes van iedereen hier!! :D

• 22 April 2010 - 18:31

Nog Een Keer Marieke:

Als jij trouwens terug komt heb ik mijn rijbewijs :D dat beloof ik je haha gaan we lekker een dagje touren burger ik je wel weer in :P!

• 22 April 2010 - 19:26

Oom Mari Tante Bep:

Hoi Linda.
    Je hebt weer heel wat mee gemaakt. En dan die krokodil had je hem eerst verdoofd. En wat een leuke foto,s. En ook van die baby wat een kleur verschil. Nou tot ziens weer en geniet nog even. Groetjes.

• 22 April 2010 - 20:00

Carolien:

Hellow Lady,

Ik dacht al wanneer komt er nou eens een verhaal is er misschien iets gebeurt met die rondreis:O! nahh gelukkig is alles goed verlopen op een paar vervelende dingen na.... Maar super gaaf joh wat je daar allemaal gezien heb!! & die olifanten en die foto met die krokodil echt super gewoon... Moet je ff op de hoogte brengen, ben begonnen met lessen heb morgen me 3e rijles heb het schakelen onder de knie mwhahaha komt goed:D!!

mail je snel okeyy!! kan niet wachten tot je weer terug bent hihi!

kusss

• 25 April 2010 - 10:04

Els&Leo En De Kids:

Ha die Linda, op de eerste plaats bedankt voor je kaart.
    Wat een rondreis, en wat een mooie ervaring. Volgens mij lijkt het net een film en dan met al die dieren, prachtig.
    En bang bende ok nie zo te zien. Wij houden het maar bij de koetjes.
    Wij zijn met z'n vieren ok nog effe...haha effe. op vakantie geweest naar Turkie. Een week vakantie en bijna nog een week verplichte vakantie (we hebben er niks mee geleden hoor). We mochten alleen niet vliegenen en moesten wel bij ons hotel blijven, jaja dun aswolk en ook nog wat bliksemschade aan ut vliegtuig.
    We zijn weer thuis en het was gezellig. Het begint ook al op te schieten voor jou. Leuk toch dat jullie pa en ma komen.
    Nou ga ik weer stoppen.
    Oh ja we hebben de fooien-pot omgekieperd en ik had er ook een briefje bijgemaakt voor Ghana. Hij was best goed gevuld dus dat heb ik naar je overgemaakt.
    Geniet nog maar lekker tot het volgende berichtje.

Groetjes en Houdoe.

• 28 April 2010 - 19:19

Julian:

Ha Linda,

Mooi he, dat buitenland. Dan is Nederland maar een trutdorpje (heb ik toch altijd gezegd). Goed om te horen dat je het naar je zin hebt. Je zal wel merken dat de tijd erg snel gaat, het is al bijna mei! Zo te zien (en vooral te lezen) heb je het helemaal naar je zin. Beetje krokodillen (en op de plaatselijke mannelijke inwoners???) jagen, bankjes verven en lekker reizen. Wat een avontuur. Ik hoop dat je het nog niet te warm vindt, dat wordt alleen maar erger. in juni 's ochtends lekker al 35 graden en 100% luchtvochtigheid. Hmm, heerlijk. Geniet ervan!! Vanuit een zonnig Etten-Leur, wens ik je veel plezier toe. Tot schrijfs (al is het wel wat kort zie ik nu). Zal volgende keer een langer verhaaltje schrijven.

Groeten Julian

ps. we gaan in Made wonen. Dus als je klaar bent in Ghana en na je rondreis door Afrika (weet je nog niet, maar die moet je echt maken, dus bij deze een tip) kan je bij ons aan de slag.

• 02 Mei 2010 - 18:59

Ria Vd Boogaard:

hallo Linda,
    vanavond op mijn gemak alles gelezen. Reuze interessant en mooi. Al die geweldige dieren, wat zie jij vreselijk veel zeg en je maakt ook het een en ander mee. Geniet ervan. Ik vond de foto's ook erg mooi. Geniet er nog een poosje van. Gaat het met je projecten op school ook goed trouwens, of hebben ze daar ook mei vakantie (grapje). Groetjes van ria vd Boogaard.

• 07 Mei 2010 - 21:57

Mama:

Hey Linda
    Wij zitten met spanning te wachten op je verhaal wat jij de laatste 3 weken allemaal hebt gedaan. Ik hoop dus dat internet daar weer snel gemaakt is zodat we weer op de hoogte zijn van je.
    Groetjes en heel veel xxxxxxxxxxxxxxxxx de fam.